четвртак, 21. новембар 2013.

Merenje sastojaka u kuhinji bez vage

Od malih nogu sam bila "smetalo" u kuhinji mojih roditelja. Uvek sam se motala oko nogu sa 100 pitanja i podpitanja, sa željama i željicama. Bila sam tu da kradem umućena jaja sa secerom spremna za fil, krala orahe, bademe, lešnike... cekala da nafiluju tortu da "oližem" činiju. Komentar je uvek bio isti: " Sad ne moram da je perem " :)Takodje sam cekala da dobijem "svoje parče testa" da mogu i ja da mesim i naravno i to je išlo u pleh za pečenje. Bilo je svega tu, ponekad i neka ljutnja što mi ne daju da ukradem šlag prstom iz cinije :) Samo kad se setim ...
Najgore od svega i najdosadnije je bilo prosejavanje brašna, kao i pranje sudova.
E onda sam jednog dana otkrila kako radi vaga za merenje sastojaka. I to ona stara, mehanicka. Postalo mi je interesantno namestati taru,podesiti grame ili kilograme , sipati sastojke na vagu i meriti :) i tako je to postao moj zadatak u kuhinji. Prolazilo je vreme, pojavile su se digitalne vage, lakse za upotrebu, ali kad im oslabi baterija postaju neprecizne. Stare su i dalje najbolje. Sa time je nestalo i "obavljanje mog zadatka"

Osim vage za merenje sastojsks, postoje i druga pomagala, kao na primer :

staklena ili plastična prozirna merica sa ucrtanim oznakama za neke krute sastojke (npr. za brašno, pirinač,šećer)
staklena ili plastična prozirna merica sa ucrtanim oznakama za merenje tečnih sastojaka (vode, mleka, sok, ulje...)
kašike za merenje za mjerenje:
čajna kašičica za so, prašak za pecivo i sl. sastojke koji se dodaju u malim količinama
velika(supena) kašika za brašno, šećer, ulje, vodu i sl. sastojke kojih obično treba više
mala čaša (1 dcl)
velika čaša (2 dcl)

Svi smo isli u skolu, ali ponekad mozak ode na drugu stranu, zato ću podsetiti na merne jedinice u kuhinji

Za merenje krutih sastojaka:
1 kg (kilogram) = 1000 g (gram)
10 dag (dekagram) = 100 g (gram)
Za merenje tečnih sastojaka:
1 l (litra) = 1000 ml (mililitar)
1 l (litra) = 10 dcl (decilitar)
1 dcl (decilitar) = 100 ml (mililitar)


Nekad se desi da u kuhinji nemamo pri ruci pomagala za merenje sastojaka. U tom slučaju, za manja merenja možemo se i snaci. Ovo su neki često upotrebljivani sastojci:

1 velika kašika brašna - oko 12 g
1 velika kašika griza - oko 15 g
1 velika kašika prezle - oko 15 g
1 velika kašika šećera - oko 15 g
1 velika kašika maslaca ili margarina - oko 20 g
7 velikih kašika vode - oko 1 dcl
1 mala čaša (1 dcl) - oko 100 gr (10 dag)
1 velika čaša (2 dcl) - oko 200 gr (20 dag)
2 i 1/2 dcl pirinča - oko 220 g
10 velikih kašika mljevenih oraha, badema, lešniaka - oko 100 gr (10 dag)
12 velikih kašika šećera u prahu - oko 100 gr (10 dag)
8 velikih kašika suvog groždja - oko 100 gr (10 dag)

Sa godinama veličina kašika i kašikica se menjala. Mom escajgu odgovaraju ove mere. Moj savet je da izmerite sastojke koje često koristite, tako sto ce te napuniti kašiku, izmeriti na vagi i zapisati. Isto važi i za solje, kojih je danas različitih oblika i naravno mililitraža.

Evo i par saveta pre merenja sastojaka:

Vagu pre upotrebe treba "baždariti" odnosno podesiti je da bude na nuli. Vaga se baždari zajedno sa posudom u koju se sipaju sastojci.
Kada se meri tečnost u posudi sa iscrtanom mericom, posuda mora biti na ravnoj površini, i oči moraju biti u ravni sa iscrtanom merom (znaci treba se sagnuti i očitati meru)
Merenje sastojaka kašikama i šoljama nije baš precizno, pa tako ako pravite neki zahtevan kolač gde sve mora biti besprekorno, savetujem da se ipak odlučite za vagu.

Нема коментара:

Постави коментар

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...